01 juli 2011

Musik är INTE hans starka sida men jag älskar honom ändå!



Nu ska jag berätta en hemlighet om min älskade sambo.... Han är totalt musik-lobotomerad! Han är precis lika dålig på texter som på melodier, och don´t get me started på hur kass han är på grupper och årtal! Men det finns EN (1) låttext som han kan hela, och det är Hearts "All I wanna do...", och den enda anledningen till att han kan den är för att han hatar den av hela sitt hjärta! Han hatar storyn i den och kan spotta ur sig "So I offered him a ride. Pha!!! Ja, fy f-n vilken ride!!" med stor avsky i rösten.

Men all annan musik är han alltså hopplös på och så här lät det vid matbordet idag när vi pratade om musik:

M: Man kan köra karaoke till "Islands in the stream", för till den kan alla texten.
A: Vadå, kan DU texten till "Islands in the stream"??
M: Ja, om det är karaoke!
A: Hahaha! Men på allvar, kan du nämna en enda låt där du kan mer än en textrad?
M: Ja! Skuggor i skymningen!!! Ha!
A: Ok, säg dem då.
M: Skuggor i skymningen, faller som..... eh... typ spindelnät?
A: Hahahahha! Eller hur... Oki, finns det NÅGON låt där du kan mer än en textrad?
M: Ja, denna. Humhum...humhumhumhumhum.... kött och blod!!
A: Hahhahahahahahahhahahahaaa.....

Skrattet fastnade dock lite i halsen när jag googlade Skuggor i skymningen och såg att den jäkla token nästan hade helt rätt.

3 kommentarer:

Macke sa...

Jag tycker faktiskt att du överdriver lite. Som du kanske märkte så kan jag faktist Dan Hylanders Skuggor i Skymningen. Jag kan bevisa det, här är hela texten:

sista blicken
i spegeln,
du ler,
och befriar din sinnlighet
så du vickar på höften
och kväver ett skratt…
- åt din kvinnlighet – (?)
du vill dansa i natt
som en virvlande eld
som om sommaren var du
och
om någon är där
(som du tror att han är…)

ska du fresta
hans nyfikenhet
du betraktar dej själv
i en flyende aning
om evighet…
där din lust
blir ditt liv
och ditt liv
blir din lust
- du är barn igen -
du vill älska i natt
som en ängel i trance
som om tårar inte fanns
och
förbjuder dom kärlek

växer den vilt
bortom
lagar
o makt
o förnuft…

skuggor i skymningen
faller
som spindelväv
fåglar mot brutna moln
formar sej
tyst o mjukt
dansa
för livets lust
skåla
för friheten
skuggor i skymningen
i änglarnas tid

du ska just till att gå
när du känner
en ilning
av obehag…
det är
någonting
i luften
- en aning om åska –
som skrämmer dej
du hör
upprörda röster
på grannarnas radio
men inte vad som säjs…

du skakar bort oron
och
stänger din dörr
- vad kan hända
en kväll som den här…? –

skuggor i skymningen
faller
som sammetstyg
fåglar mot brutna moln
formar sej
tyst o mjukt
dansa
en sista dans
skåla
för framtiden
skuggor i skymningen
sjakalernas natt
skuggor i skymningen
fåglar
av
stål o glas
skuggor i skymningen
fåglar
av
naken eld
skuggor i skymningen
sjakalernas natt
skuggor i skymningen
i änglarnas tid…

Jag kan många fler, t.ex. den här:
http://www.azlyrics.com/lyrics/ledzeppelin/stairwaytoheaven.html

Jag kan också Danne Stråheds När en flicka talar skånska. Den texten får du inte nu, för den skall jag sjung för dig när vi gifter oss. ;-) Puss!

Alex sa...

Bra bevis älskling.... ;-)
Den största anledningen till att vi inte gifter oss är just rädslan för att du ska sjunga för mig på bröllopet. På skånska... din jäkla Väst-Göte! <3

Anonym sa...

Hm, vågar man skriva att denna låt är superbra? Men det är Stråheds oxå...Kramisar till er alla från oss två i HBG