15 september 2012

Ryssland - utflyktshelgen

På min ToDo-lista inför resan stod det så här:
1. Röda torget
2. Gorkij-parken
3. Åka tunnelbana
4. Köpa starbucksmugg

Fast kanske inte riktigt i den ordningen för Starbucks låg nog överst...

Kollegan hade bara en punkt på sin lista och på den stod det
1. Låta Alex bestämma. Det är lika bra....

Så på lördagen drog vi alltså på oss promenadskorna och började gå inåt centrum. Vi gick och gick och gick, och visst, det var ju lite kyrkor och guldtak och pälsaffärer, men under den första milen var det inget som intresserade mig speciellt mycket och jag var precis på väg att börja gnälla om att ta taxi när den gröna skylten plötsligt uppenbarade sig framför mig. Starbucks!!!!! Jag småsprang dit och fann till min lycka att där fanns allt jag ville ha! Muggar, fritt Wi-fi, och resans första Latte. Det satt som en käftsmäll, fast bättre och jag ville helst inte gå därifrån. Till slut var det dock dags och därifrån var det bara ett par kilometer in till Röda torget. Där var det.. HÄFTIGT! Kremls röda murar var vackra, och GUMs fasad var vacker och hästparaden var vacker och Vasilijkatedralen var... Ja, det finns inte ord att beskriva hur vansinnigt vacker den byggnaden är! Jag ville helst inte gå därifrån heller... Dock började jag bli hungrig (eftersom jag var enormt smart så att jag inte åt något på Starbucks...), så vi började gå mot Gorkijparken. Och utan att överdriva så kan man säga att vi gick och gick och gick, och sen gick vi en halvmil till. När vi till slut kom fram till Gorkijparken möttes vi ytterligare en vacker skylt, Subway! Det är möjligt att det är helknasigt att åka till Moskva och gå på Subway och Starbucks men till vårt försvar kan jag säga att personalen inte pratade engelska, så det var iallafall en utmaning. Jag skickade fram Marcus att beställa under tiden som jag satte mig på en bänk i solen och skickade sms...
Ja, sen gick vi en lååång runda i parken (säkert ytterligare ett par mil..) och totalvägrade jag gå ett steg till, så det fick bli tunnelbana hem. Men låg den i parken då?? Eh... nä, den låg ju några kilometer därifrån såklart.. Så det var skoskav och ömmande knä och en trött kropp, men det var såååå värt det!!

GUMs fasad mot Röda torget


Kremls murar och Lenin-mausoleet

Bredvid GUM bygger de ytterligare ett likadant hus

Fantastiskt vackra Vasilij-katedralen

En av Stalins "systrar"

GUM från insidan

Inga kommentarer: