10 december 2012

Några turer in till Shanghai

Visst, postadressen är ju Shanghai till detta hotellet men man kan inte precis kalla det "centralt beläget". Den mest fanzy restaurangen härute är KFC och det är väl på den nivån det ligger. Men i torsdags ville vår kollega Rebecka ta med oss in till centrum och vi hängde såklart på. Taxichaffören rekommenderade en fransk restaurang som vi inte blev ett dugg imponerade av. Bara för att man bjuder på french fries till räkan blir det liksom inte gourmet...

Efter att vi inte var ett dugg mätta gick vi vidare till Starbucks och sen tog vi en taxi till The Bund. Detta är liksom Top Notch i Shanghai men jag måste säga att jag förstår inte grejen riktigt. Visst, ganska häftigt med utsikten över skyline och Pearl Tower, men inget som man inte kan se i Singapore eller Västra Hamnen.




Men trots att vi inte var så impade så åkte vi ändå tillbaka till stora Staden i lördags. Vi lämnade vår lapp med kinesiska tecken till en taxichaffis och han sa "Shopping" och visste exakt var vi skulle - Fake Brand Market vid en metrostation. Först var det bara stort och hysteriskt men sen började vi pruta och det var riktigt kul! Jag köpte tre par xx (julklappar) och var nöjd med mitt köp. Lite KFC-pommes på det och sen åkte vi vidare med taxi till närmaste Asmundtorpsgrannen.



Han bor i Shanghai på 50% och hade lovat oss en barrunda. Så vi började med en klassisk kinesisk rätt,  New York burger. Vaaaaansinnigt gott!!! Det var dessutom ett väldigt trevligt ställe som restaurangen låg i och för första gången kände jag att det kanske fanns en pytteliten uns av charm i Shanghai.


Efter maten gick vi vidare till...eh... ja, jag ska ta reda på vad det heter och tog lite öl och drinkar (MED is...) och whisky-aktigt där och njöt av folket som dansade och flirtade. En riktigt trevlig kväll som tog slut när jag ansåg att min käre kollega var lite för sjuk för att fortsätta vara ute. Feber, nyopererat knä och en skadad rygg var det som avgjorde det hela för honom och vi tog en taxi (såklart) tillbaka till hotellet.  

Inga kommentarer: