07 december 2009

En bokcirkels vardag

Jag har flera (många) gånger fått frågor som "Vad är det för sjuk bokcirkel ni har egentligen??" så jag tänkte berätta lite om en "vanlig" träff och visa att den inte är speciellt sjuk.







Igår var vi hemma hos Gunnel och en av våra regler säger att vi ska ha en present till värdinnan. Igår fick hon choklad, fudge och något som passar till ett badkar, och som man inte ska trycka in i duschkranen.









Ost är något som är ganska centralt i vår cirkel, alla ÄLSKAR det. Vi skulle faktiskt nästan kunna kalla det ostcirkel istället för ofta pratar vi mer om ost än om böcker. Igår hade jag tydligen tiggt till mig ost och pepparkakor till glöggen. (vilket jag totalt hade glömt bort men det gjorde ju inget eftersom alla andra kom ihåg det. Och gott var det ju!!)









Mat är också något som är väldigt centralt! Och fika. Och efterrätt. Och vin. Alla älskar detta också! (Somliga mer än andra... Att du inte skämdes Ellan!) Kanske fikacirkel kunde vara ett passande namn, eller vincirkel?









Så det är alltså en bokcirkel där stor fokus ligger på ost, mat, vin, fika, efterrätt... Men då har jag ändå inte tagit med det viktigaste av allt och det som gör att vi är så vansinnigt glada för vår bokcirkel - skrattandet! Vi kan prata om allting med varandra, men framförallt kan vi skratta åt allting. Vi har haft tillfällen där vi bokstavligen har legat på golvet och haft ont i hela kroppen för att vi inte har kunnat sluta skratta.








Gårdagens skratt handlade bl a om hur Lindas mammas rumpa rör sig när hon borstar tänderna.... Skrattcirkel, kanske....









Nu ska jag inte förringa böckerna för trots allt läser de flesta av oss ganska mycket, och vi tycker väldigt mycket om det. Men när det gäller bokcirkeln så har böckerna fått mindre och mindre plats hela tiden. Och det är faktiskt ok. Vi har haft en fantastisk tur som har hamnat i ett sällskap där alla verkligen tycker riktigt, riktigt mycket om varandra och det där med böcker... Ja, det kan man väl prata med någon annan om.

Inga kommentarer: